16 Ekim 2007 Salı

SES OLAYLARI 6. SINIF


neredeyse sihirli!

bir taraftan tüm masalsılığıyla ucu bucağı olamayan mecazlar dünyası, diğer yandan tıkır tıkır işleyen, eşine az rastlanır bir matematik.

ya da... anlatım olanaklarıyla fizik ötesi bir âlem, dizgesel işleyişiyleyse bir fizik harikası!

ona "türkçe" diyoruz. en gelişmiş hâli, "türkiye türkçesi" adıyla konuşulup yazılıyor.

kaynak veya alıcı olarak katıldığımız iletişim sürecinde, iletişim kanalı araçlarından biri olarak da çok önemli bir rol üstleniyoruz. kanalda, ağız birliği edilmiş gizli kuralların devamını sağlayan bir dönüştürücü görevindeyiz. girdileri; kökleri, gövdeleri ve ekleri öyle tepkimelere uğratıyoruz ki; dilimizden dökülürken yeni görüntüler kazanıyorlar. bu, gerçekten sihirli bir süreç.

uygulama notları: ses olaylarına bu açıdan baktığımız bir çalışma kağıdı bu. tüm ses olaylarını tek kağıt üstünde görüp işletebilmemizi sağlıyor. çocuklar değişimleri "çıktı" kısmına kendileri not edecek. çok önemli değil; ama istersen doğrudan doğruya pratik edilen ses olayının adını, açtırıp kapattıracağın -ne güne duran- parantezlerin içine yazdırabilirsin.

not: kaynaştıma harfi/yardımcı ünsüz olarak n, s ve ş'yi vermekten de vazgeç lütfen. biliyorsun ki onların görevi ayrı. türkçedeki tek yardımcı ünsüz, y.

"ama dersane öğretmenimiz 'yaşasın' diyooo'!"
"çok biliyo' yavrum, dersane öğretmeniniz!" :P


Hiç yorum yok: