19 Eylül 2007 Çarşamba

BİR ÖYLEYİM BİR BÖYLE 7.SINIF


7. sınıfın ilk temasını "duygular ve hayaller" olarak belirledik. temanın alt başlıklarından bazıları "umut, mutluluk, heyecan, korku, kaygı, idealler..."

duyguları adlandırmayla işe başlayabilirdik o zaman. yüz ifadesi simgeleri bulmak gerekti. simgeler bulundu. sayısız duygu durumundan yetmiş tanesi artık kağıt üzerindeydi. "smiley" diye geçen bu "suratlar" çocukların msn'de bayıla bayıla kullandıkları şeyler. pazarlamacı şapkasını takıp düşünürsen, bundan iyisi şam'da kayısı.

uygulama notları: başlamadan önce "bağlam" kavramından söz et. bağlam'ın anlamını tahmin etmelerini sağla. edilemiyorsa, sakın sen söyleme. o sözlükleri boşuna aldırmadık! “bağlam kurma”nın ne demek olduğunu ise anlatmak durumundasın. nikah masası bağlamında nikah memuruna verilen "evet" yanıtıyla, mahkeme salonunda yargıca verilen "evet" yanıtının, aynı "evet" olmadığıyla ilgili bir kurgu yapabilirsin. anlatırken, nikah memurunun, gelinin şişman annesinin ya da nikaha sarhoş gelen bir şahidin taklidini yaparsan sen de eğlenirsin.

yüz ifadelerini bir bağlam içinde verirlerse, doğaçlama öykü kurma becerilerini de harekete geçirmiş olacağız. çalışma kâğıdını incelemeleri için zaman tanı. çünkü sen, bu kâğıdı onlara dağıtmadan önce kim bilir kaç kez inceleyeceksin.

yüz ifadelerine ad verirken, adlaşmış sıfat kullanmaya özen göster: mutsuz, tiksinmiş, güleç gibi… sıfat tamlamaları biçiminde adlandırmalar da yapabilirsiniz: “tepesinin tası atmış (adam)”

uygulama sırasında yüz ifadelerini canlandırmalarını iste. bazılarını sen de canlandır. böylece devinişsel becerilerin kullanılmasını da sağlayacağız.
bu çalışmanın en yararlı taraflarından biri, sözcük dağarcığını geliştirici olması. “nikbin”, “kabahatli” gibi sözcüklerden çocukların pek haberi yok. çerçeveyi geniş tutarsan "sözcükte anlam" konusunu da tekrar etmiş olacaksın.

dersten önce kendi çalışma kâğıdında duyguları adlandırmayı unutma.

a3 word dosyası


Hiç yorum yok: